Boek over antieke sieraden review: Georgian Jewellery

Toen ik dit boek zag, kon ik niet wachten tot ik het in huis had, een boek speciaal gewijd aan Georgiaanse sieraden. Zo’n boek is dé lust voor elke liefhebber van antieke sieraden. Het was echter in Nederland niet verkrijgbaar dus ik liet het uit Engeland opsturen. En wat was dat de moeite waard! Ik hoef geen enthousiasme te veinzen want wat is dit boek een práchtexemplaar. Elke liefhebber van antieke sieraden zou dit in huis moeten hebben.

De titel zegt het eigenlijk al: het boek is volledig gewijd aan sieraden uit de periode van de koningen Georgen (meerdere ja). De verschillende Georges regeerden tussen 1714 tot 1830 over het Britse koninkrijk. Het boek is gevuld met pagina na pagina aan foto’s van verschillende soorten sieraden uit dit tijd.

Deze dame ziet er beeldschoon uit. Valt je ook op hoe ze haar ringen aan verschillende vingers draagt? Zo modern is dat dus niet.
Die smaragd! Ik ben helemaal gemotiveerd om een smaragd ring aan te schaffen.

Het eerste dat opvalt zijn natuurlijk al die prachtige foto’s. Mijn tip aan mijn lezers is om dit boek goed te bestuderen en de foto’s in je op te nemen. Zo kun je goed voorbereid op sieradenjacht gaan. Wellicht kun je zo een prachtig Georgiaans juweel op de kop tikken (lees mijn tip over het kopen van antieke en vintage sieraden op Marktplaats hier). Een greep uit de sieradenstijlen die aan bod komen: lover’s eye, rouwsieraden, REGARD-sieraden en sieraden met bloemboeketten. Daarnaast worden de stenen behandeld die toentertijd in de mode waren, van granaten, tot diamanten en parels. Maar ook de neppers zoals paste en glas. Of faux gold zoals pinchbeck.

Behalve de foto’s valt er ook een hoop te lezen in dit boek. En de tekst is niet enkel als paginavulling, want wat een interessante historische feiten staan erin. Van maîtresses van de koning tot de betekenis van momento mori sieraden. Alles wat betrekking op sieraden had in deze vergane tijd, is terug te vinden.

Conclusie: Ik ben in elk geval verkocht door dit plaatjesboek voor volwassenen. De kleurrijke foto’s nemen je mee naar een ander tijdperk. Ik bekijk nu mijn eigen sieradencollectie met nieuwe nieuwsgierigheid in de hoop dat ik iets zoals uit de plaatjes van dit boek zal vinden. Zowel de fervente lezer in mij als de liefhebber van alles wat blinkt komen aan hun trekken.

Dit boek is vanaf vandaag via bol te bestellen. Bekijk het hier:

En als het bij bol niet beschikbaar is kun je altijd even op ebay kijken, klik hier.

114 gedachten over “Boek over antieke sieraden review: Georgian Jewellery