Review van: Gids van edel- en sierstenen

Boek over edelstenen en mineralen Een van de eerste posts die ik schreef ging over boeken over sieraden en edelstenen. Want leren begint bij lezen. Toentertijd schreef ik dat er weinig boeken in het Nederlands te vinden en dat ik daarom vooral Engels las. Met als gevolg dat ik niet altijd de juiste Nederlandse benaming van onderdelen van sieraden kende. Maar, onlangs kwam ik op het boek ‘Gids van edel- en sierstenen’ van Walter Schumann. Toen ik las dat veel professionals in de edelsteenhandel zoals edelsteenkundigen, juweliers en edelsmeden dit boek in huis hadden, moest ik het ook hebben. En ik ben niet teleurgesteld!

1900 edel- en sierstenen op 320 pagina’s

In het boek staan maar liefst 1900 edel- en sierstenen beschreven. Het is een dik boek van 320 pagina’s. De bekendste edelstenen in het boek hebben een wat langere beschrijving, van ongeveer een pagina met op de pagina erna foto’s met verschillende varianten van de steen. Andere stenen hebben kortere beschrijvingen. De specificaties die bij elke steen vermeld staan, zijn niet relevant voor de hobbyist als ik, maar van groot belang voor een edelsteenkundige bijvoorbeeld.

Verschillende soorten granaten
Verschillende soorten granaten beschreven en afgebeeld

Andere informatie dan beschrijvingen van edelstenen

Naast de beschrijvingen van de edelstenen en sierstenen, staat er veel meer interessante informatie in het boek. Zoals misleidende namen, want als iemand je bijvoorbeeld een Braziliaanse saffier probeert te verkopen, weet je aan de hand van dit lijstje dat je eigenlijk met een minder waardevolle blauwe topaas te maken hebt. En als iemand met een Duitse diamant aan komt zetten, moet je het op een lopen zetten, want dat is in werkelijkheid bergkristal.

Maar ook veel vakinformatie komt aan bod, zoals:

• de bewerking van edelstenen,
  • afzetting en winning van edelstenen,
  • optische eigenschappen van edel- en sierstenen
  • en de verschillende gewichten die in de edelsteenhandel gebruikt worden.

Een belangrijke les is dat je nooit naar de kleur alleen moet kijken om te bepalen wat voor soort edelsteen of mineraal je in handen hebt aangezien verschillende stenen dezelfde eigenschappen kunnen bezitten. Wie nog niet geleerd heeft edelstenen en mineralen te onderzoeken (hier leer je een begin maken), kan dat daarom maar beter overlaten aan een edelsteenkundige.

Boek met mineralen en edelstenen
Vindplaatsen van verschillende edelstenen en mineralen

Conclusie

Al met al, vind ik dit een heel nuttig een mooi boek met duidelijke foto’s. Veel informatie is niet geschikt voor hobbyisten aangezien het boek met het oog op professionals in de edelsteenhandel geschreven is maar dat maakt het niet een minder waardevol naslagwerk voor verzamelaars van sieraden.

Het boek vind je hier:

Bekijk op bol.comboek over mineralen en edelstenen